Aanvullende diensten
Health Monitor
Iedereen ervaart ziekte en gezondheid op zijn of haar eigen manier en dit kan door de tijd heen veranderen. Om patiënten zorg op maat te kunnen bieden, zijn we als poliklinische apotheek in samenwerking met de afdeling Hematologie gestart met een tool, genaamd de ‘Health Monitor’. Hiermee wordt de gezondheidsbeleving van patiënten gemeten. Bekijk de video hieronder voor meer informatie.
Patiënten krijgen bij de start van de behandeling zes eenvoudige vragen voorgelegd over hun gezondheidsbeleving. Met behulp van de antwoorden, krijgen alle betrokken zorgverleners een beeld van de controle en acceptatie die de patiënt ervaart. Hiermee kunnen zij de ondersteuning naast de medische behandeling optimaal afstemmen op de individuele behoeften van de patiënt.
De vragen worden elke maand opnieuw gesteld, waardoor veranderingen in de beleving van de patiënt inzichtelijk worden. Hoe beter we de gezondheidsbeleving van de patiënt kennen, hoe beter het zorgteam vanuit het Albert Schweitzer ziekenhuis de patiënt kan ondersteunen.
Multiple Sclerose: Samenwerking van alle zorg onder één dak
Sinds 2019 verzorgen we als poliklinische apotheek de medicatie voor MS-patiënten. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de neurologen, de MS-verpleegkundigen, het transmuraal team en de apotheek biedt het Albert Schweitzer ziekenhuis alle zorg bij Multiple Sclerose onder één dak. Omdat we als poliklinische apotheek korte lijnen hebben met de behandelaren zorgen we ervoor dat we de zorg effectief, efficiënt, veilig en patiëntgericht inrichten, afgestemd op de behoefte van de patiënt.
We verzorgen de levering, indien gewenst bezorging en de begeleiding van de medicatie. Als de medicatie via een injectie moet worden toegediend, komt het Transmuraal Team (het ervaren verpleegkundigen team van het Albert Schweitzer ziekenhuis) thuis de prikinstructie geven.
Daarnaast bieden we voor iedere starter een begeleidingstraject aan via de Pharmi app.
Pharmi
Wij zijn een innovatieve apotheek die altijd op zoek is naar betere manieren om u te begeleiden met uw geneesmiddelen. Daarom zijn we een aantal jaar geleden gestart met het aanbieden van digitale begeleiding bij de start van een nieuw medicijn. Dit doen wij door middel van een app genaamd Pharmi.
Wat is Pharmi?
Pharmi is een app die u digitaal begeleidt bij de start van een nieuw medicijn door gedurende veertien dagen kleine stukjes informatie aan te bieden zodat u:
- Het medicijn juist kunt gebruiken;
- Meer kennis heeft over het medicijn en de ziekte waarvoor u het gebruikt;
- Toegang heeft tot betrouwbare informatie;
- Direct vragen kunt stellen aan het apotheekteam.
Pharmi bieden we nog niet bij alle medicijnen aan. Als u start met een medicijn waarbij digitale begeleiding met Pharmi mogelijk is dan hoort u dit van ons aan de balie.
Dialyse
Wanneer u in het Albert Schweitzer ziekenhuis dialyseert, zijn wij er als poliklinische apotheek om uw medicatie te regelen. De apotheker kijkt naar de invloed van dialyse op uw medicatie.Als dialyse patiënt gebruikt u over het algemeen veel medicatie. Waarschijnlijk moet u de medicijnen op verschillende tijden en verschillende manieren innemen. Dat kan het lastig maken om het overzicht te houden. Daarom bieden wij al onze dialyse patiënten een medicijnrol aan.
Wij bezorgen uw medicatie op de dialyse afdeling en zijn daar dagelijks aanwezig voor vragen. Daarnaast hebben wij korte lijnen met uw behandelend nefroloog/verpleegkundig specialist. We controleren dagelijks actief of er wijzigingen zijn in uw medicatie.