Cliëntenraad in gesprek met vrijwilligers over gastvrijheid

De Cliëntenraad gaat regelmatig in gesprek met een aantal vrijwilligers van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Recent is met de vrijwilligers gesproken over hun ervaringen met gastvrijheid in het ziekenhuis. Op deze manier krijgt de Cliëntenraad vanuit een andere invalshoek informatie over de patiëntbeleving.

Patiëntenportal

Vrijwilligers ervaren dat er weinig privacy is bij het Patiëntenportal, waar informatie kan worden ingevuld.  Andere patiënten hebben de mogelijkheid om mee te lezen als ze achter langslopen. Als vrijwilligers helpen wordt er gesproken en kunnen eventueel ook andere patiënten meeluisteren. Ook gaven vrijwilligers aan dat de lijst met vragen voor de preoperatieve screening, niet is toegespitst op bepaalde patiënten. Momentreel krijgt iedereen dezelfde vragen, ongeacht de leeftijd. Daarnaast is de lijst alleen in het Nederlands in te vullen.

After-care

De Cliëntenraad was positief verrast door de after-care, die aan patiënten met borstkanker na de operatie geboden wordt door vrijwilligers, die tevens ervaringsdeskundige zijn. Van deze dienst wordt door de patiënten veel gebruik gemaakt. Het is jammer dat de ruimte waarin de gesprekken plaats kunnen vinden te klein is. Dit wordt als benauwend ervaren door betrokkenen.

Patientenbegeleiding

De Patientenbegeleiding is binnen het ASz goed geregeld. De vrijwilligers maken daarvoor gebruik van een app op de telefoon, die veel mogelijkheden biedt. Voor de patiënten is dit ook prettig, want de vrijwilliger weet precies waar de patiënt naar toe moet. Soms zijn er echter niet genoeg vrijwilligers voor het patiëntenvervoer.

Geestelijke verzorging

Patiënten geven aan dat zij het jammer vinden dat de RANO geen kerkdiensten meer uitzendt. In het weekend verblijven er over het algemeen alleen echt ‘zieke’ patiënten in het ziekenhuis, die soms ook niet de mogelijkheid hebben om zelf naar de kerkdienst te gaan. Het wordt ook als een gemis ervaren dat de geestelijk verzorgers niet zelf langskomen bij de patiënten; hier moet een verzoek voor ingediend worden. Soms gebeurt dit via een vrijwilliger.

Waardering

Over het algemeen komt tijdens het gesprek naar voren dat patiënten de vrijwilligers bijzonder waarderen. Er is een luisterend oor, een helpende hand met zaken zoals een kast vullen, een wandelingetje maken, een kopje koffie of thee dat wordt aangeboden. Vrijwilligers zijn vaak de eerste ‘oren’ die van de patiënten horen wat zij meemaken en wat er met hen staat te gebeuren.

Jaarlijks wordt er voor alle vrijwilligers van het ASz een bijeenkomst georganiseerd.

Taalbarrière

Vrijwilligers hebben bij de uitoefening van hun functie in meer of mindere mate ook te maken met taalbarrières. Hiervoor wordt aandacht gevraagd.

De Cliëntenraad vond het bijzonder om te horen hoe vrijwilligers de last van de patiënt een klein beetje kunnen verlichten. Ook juist de vrijwilligers ondersteunen de patiënten hierbij met ‘hoofd, hart, ziel en handen’.

De punten van aandacht worden meegenomen en zullen op de juiste plaats aan de orde worden gesteld.

Dordrecht, januari 2020

U bent nu hier

HomepagePraktische informatieCliëntenraadActiviteitenCliëntenraad in gesprek met vrijwilligers over gastvrijheid
Naar boven