- HomepagePraktische informatie
- Afspraak in het ziekenhuis
- Agenda informatiebijeenkomsten
- Bezoektijden en regels
- Bloedprikken
- Compliment of Suggestie
- Digitale zorg
- Folders
- Klachten
- Medisch dossier
- Nieuwsberichten
- Opname in het ziekenhuis
- Parkeren
- Patiëntenpanel
- Pers
- Rechten en plichten
- Service en diensten
- Wachttijden
- Wijzigingen doorgeven
- Zorgkosten en verzekeringen
Afspraak in het ziekenhuis
Voor een afspraak in het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft u in bijna alle gevallen een verwijsbrief van uw huisarts nodig. U kunt hiervoor een afspraak maken bij uw huisarts.
Voor welke specialist kies ik?
Naar welke specialist u het beste kunt gaan, kunt u met uw huisarts bespreken. Dit kan afhankelijk zijn van uw ziekte of aandoening. Uw keuze kan ook afhangen van persoonlijke overwegingen. Ook kan de wachttijd voor de ene arts langer zijn dan voor de andere, vraag hiernaar als u een afspraak maakt.
Inschrijven
Als u voor het eerst als patiënt in het Albert Schweitzer ziekenhuis komt, moet u zich inschrijven bij de inschrijfbalie. De inschrijfbalie is op alle locaties gevestigd in de centrale hal.
Zelf een afspraak inplannen
Bij veel specialismen kunt u zowel via de telefoon als online zelf een afspraak maken. Hiervoor heeft u een verwijzing van uw huisarts of specialist nodig. Wilt u een eerste afspraak inplannen? Dan heeft u een ZorgDomein-nummer nodig. Deze staat op uw verwijsbrief. Gaat het om een vervolgafspraak? Dan kunt u direct inloggen op MijnASz. U kunt online een afspraak inplannen via deze link.
Wilt u telefonisch een afspraak maken? Bekijk dan hier alle telefoonnummers van de poliklinieken.
Afspraak op tijd afzeggen
Kunt u niet naar uw afspraak komen? Dan vragen wij u dit zo snel mogelijk, minimaal 24 uur van tevoren, aan ons te laten weten via (078) 654 11 11. Als u te laat of niet afzegt, dan kunt u vanaf 1 maart 2024 een factuur ontvangen van € 35,-. Uw zorgverzekeraar vergoedt deze kosten niet.
Voorbereiding op uw bezoek aan de arts
Als u naar de arts gaat moet u bij een eerste bezoek een aantal dingen meenemen:
- Verwijsbrief van uw (huis)arts
- Legitimatiebewijs
- Uw medicatieoverzicht
- Medicijnen die u normaal thuis gebruikt (liefst in de originele verpakking). Eventueel een briefje met uw eigen aantekeningen en vragen die u wilt stellen.
Wat als ik grieperig of verkouden ben?
Heeft u griep- en/of verkoudheidsklachten (als gevolg van COVID of niet) dan vragen wij u een mondneusmasker te dragen. U kunt deze bij de receptie van het ziekenhuis afhalen indien nodig.
Durf te vragen!
Het is belangrijk dat u elk bezoek aan de arts goed voorbereidt. Bedenk van te voren goed wat u de arts wilt vertellen en welke vragen u heeft. Meer hierover leest u in Tips voor een gesprek met uw arts of bekijk hier de korte film over '3 goede vragen' die u uw arts altijd kunt stellen of lees hier de folder over 3 goede vragen.
Veelgestelde vragen over het medicatieoverzicht
Neem altijd uw medicatieoverzicht mee naar het ziekenhuis! Voor een veilige behandeling in het ziekenhuis is het belangrijk dat uw arts weet welke medicijnen u gebruikt. Dit kan alleen in samenwerking met u, als patiënt. Zorg dat u dus altijd een actueel overzicht bij u heeft.
Wat is een actueel medicatieoverzicht?
Dit is een lijst waarop alle medicijnen staan die u de afgelopen 3 maanden heeft gebruikt. U kunt deze lijst opvragen bij uw apotheek. Op dit lijstje moeten ook medicijnen staan die u niet op recept gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan paracetamol of andere pijnstillers die u zonder recept kunt kopen of aan (homeopathische) medicijnen die u bij de drogist kunt kopen. Deze moet u zelf op het lijstje erbij zetten. Ook eventuele allergieën en ernstige bijwerkingen van medicatie staan vermeld op het overzicht. Kijk ook op: weet de dokter wat u slikt?
Waarom moet ik een actueel medicatieoverzicht bij me hebben?
Het is belangrijk dat alle dokters, verpleegkundigen en andere zorgverleners heel precies weten welke medicijnen u gebruikt. Dit kan namelijk invloed hebben op de manier waarop u wordt onderzocht en behandeld.
De arts/zorgverlener kan zijn werk alleen goed doen als hij weet welke medicatie u gebruikt. Het actueel medicatieoverzicht is hier bij de basis. Als u geen actueel medicatieoverzicht heeft, kunt u het beste al uw medicijnen in de originele verpakkingen meenemen naar het ziekenhuis. Het ziekenhuis zal altijd ter plekke proberen de actuele medicatie te achterhalen, ook in spoedsituaties.
Waar kan ik een actueel medicatieoverzicht verkrijgen?
Bij uw eigen apotheek kunt u gratis een actueel medicatieoverzicht opvragen. Dit doet u bij voorkeur kort voor uw ziekenhuisbezoek. De apotheek neemt het medicatieoverzicht met u door op juistheid en volledigheid. Gebruikt u medicijnen die niet op het medicatieoverzicht staan, geef dit dan door aan de apotheek. Ook bepaalde medicijnen die u heeft gekocht zonder recept (bijvoorbeeld van de drogist) kunnen van invloed zijn op uw behandeling.
Bij ontslag uit het ziekenhuis ontvangt u van de arts een aangepast actueel medicatieoverzicht.
Wat als mijn eigen apotheek geen medicatieoverzicht kan/wil verstrekken?
U heeft als patiënt recht op een actueel medicatieoverzicht en u moet er dus altijd om kunnen vragen.
Als ik geen actueel medicatieoverzicht bij me heb, word ik dan niet behandeld in het ziekenhuis?
Natuurlijk gaat uw behandeling altijd door maar het kan zo zijn dat ter plekke uw medicatiegegevens achterhaald moeten worden. Als u geen medicatieoverzicht meeneemt, zorg dan dat u in ieder geval de originele verpakkingen van uw medicijnen meebrengt.
Ik ben slecht ter been, kan het medicatieoverzicht door de apotheek thuis worden bezorgd of eventueel worden gemaild?
Dit verschilt per apotheek, vraag het daarom na bij uw eigen apotheek.
Heeft het ziekenhuis niet gewoon al mijn medicatiegegevens?
Eén dag voor uw afspraak vragen wij aan uw apotheek of wij uw gegevens mogen inzien. Dit kan alleen als u daarvoor toestemming hebt gegeven aan uw apotheek. Heeft u dat nog niet gedaan? Om de zorg zo veilig mogelijk te maken, vragen we u dit alsnog te doen. U krijgt bericht wanneer er gegevens zijn opgevraagd. Daarbij staat als opvrager de naam van een van onze apothekers, niet van uw specialist. Het overzicht dat we op deze manier krijgen is niet altijd volledig, daarom blijft het belangrijk dat u ook zelf uw medicatieoverzicht meeneemt.
Moet ik mijn medicatieoverzicht altijd meenemen naar het ziekenhuis?
Ja, het is altijd belangrijk dat uw zorgverlener weet welke medicijnen u gebruikt of dat nu een arts, verpleegkundige of andere hulpverlener is. Ook maakt het niet uit of u naar de polikliniek gaat of wordt opgenomen in het ziekenhuis, zelfs als u onverhoopt naar de Spoedeisende Hulp moet: Zorg dat u altijd een actueel overzicht bij zich heeft.
Waar berg ik mijn actueel medicatieoverzicht op?
Steek het in een hoesje of berg het op in uw portemonnee, die u bij u draagt als u niet thuis bent.
Wat is het verschil tussen een actueel medicatieoverzicht en het medicijnpaspoort?
Eigenlijk is er geen verschil, het belangrijkste is dat het overzicht juist, compleet en actueel is.
Vragen over ziekenhuisbacteriën
Komt u als patiënt in ons ziekenhuis, dan stellen we u de volgende vragen:
- Bent u aangetoond drager van MRSA of BRMO (=ziekenhuisbacterie)?
- Bent u recent behandeld of opgenomen geweest in een buitenlandse zorginstelling?
- Woont of werkt u bij een bedrijf waar varkens, vleeskalveren of vleeskuikens worden gehouden?
- Bent u partner, huisgenoot of verzorgende/ mantelzorger van iemand die drager is van de MRSA?
- Indien jonger dan 18 jaar, bent u geadopteerd uit het buitenland, woonachtig in Nederland en niet gekweekt op MRSA?
- Bent u afgelopen 2 maanden opgenomen geweest in een zorginstelling met een MRSA of BRMO uitbraak en bent u benaderd voor kweekonderzoek?
- Bent u afgelopen 2 maanden woonachtig geweest in een instelling voor asielzoekers of vluchtelingen?
- Heeft u koorts (hoger dan 38°C) OF last van neusverkoudheid, kortademigheid, hoesten of keelpijn?
Dat doen we om het risico op besmetting met resistente* bacteriën uit te sluiten. Zo maken we onze zorg nog veiliger.
*Resistent = ongevoelig voor antibiotica
Lees hier de folders over BRMO (ziekenhuisbacteriën).
U kunt de vragen ook in andere talen teruglezen: Frans, Engels, Turks, Spaans, Somalisch, Roemeens, Pools, Oekrains.