Luisteren, meepraten, adviseren…

Namens u praat en denkt de Cliëntenraad mee over allerlei zaken in het ziekenhuis. Vervolgens brengt de Cliëntenraad daarover geregeld advies uit.
Zo praten we mee in verschillende commissies en lopen we regelmatig aangekondigd maar ook onaangekondigd controlerondes door het ziekenhuis.
Hieronder leest u in het kort wat dit inhoudt. Heeft u hierover vragen of (verbeter)suggesties? Neem dan gerust contact met ons op via: clientenraad@asz.nl

Regiegroep gastvrij
Het ziekenhuis heeft gastvrijheid hoog in het vaandel staan. Maar wat houdt gastvrijheid in? Is dat een verse Libelle en Margriet in de wachtkamer, een vriendelijke bejegening door de polikliniek assistente of heldere informatie over uw aandoening en de behandelmogelijkheden? Gastvrijheid is dat allemaal en nog veel meer natuurlijk. Daarom is er een speciale regiegroep van (zorg)medewerkers uit alle geledingen van het ziekenhuis die zich hiermee bezig houdt. Ook de Cliëntenraad is met twee leden vertegenwoordigd in deze groep.

Toetsingspanel
Wat vindt u als patiënt belangrijk? Hoe heeft u de zorg ervaren? Om dat te weten te komen is er een patiëntenpanel. Zo’n 500 patiënten beantwoorden via de mail vragen over uiteenlopende zaken. Zij geven hun menig bijvoorbeeld over bezoektijden, de inrichting van een afdeling, de werking van het patiëntenportaal Mijnasz en nog veel meer.
Er is binnen het ziekenhuis een speciale werkgroep die nadenkt over welke vragen worden voorgelegd aan het panel en die de resultaten bekijkt en deelt met de betreffende afdelingen in het ziekenhuis. In deze werkgroep zitten ook altijd twee leden van de Cliëntenraad.

Controlerondes lopen
Alle leden van de Cliëntenraad lopen regelmatig controlerondes door het ziekenhuis. Tijdens de monitorrondes kijken ze hoe poliklinieken en afdelingen eruit zien en hoe de dagelijkse gang van zaken is. Is de wachtkamer netjes opgeruimd? Staat er een kopje koffie of thee klaar, is de afdeling makkelijk te vinden, allemaal zaken waar we op letten. Deze monitorrondes zijn altijd onaangekondigd.
Daarnaast lopen we elke maand mee met de veiligheidsrondes. Tijdens deze rondes kijken veiligheidsadviseurs of openbare ruimtes veilig zijn ingericht, zo letten ze er bijvoorbeeld op dat nooduitgangen niet geblokkeerd zijn en brandblussers goed bereikbaar zijn.

Commissie ‘Inrichting voorplein’
Het terrein voor het ziekenhuis is nog niet helemaal definitief ingericht. In deze commissie wordt nagedacht over verdere inrichting van het voorplein. Ook de Cliëntenraad praat hierover mee.

Jury TopASz Award
De Cliëntenraad reikt jaarlijks een prijs uit aan een arts, zorgverlener of afdeling die zich extra inzet voor de patiënt: de TopASz Award. Patiënten en bezoekers kunnen hun hulpverlener of afdeling nomineren. In de jury zitten ook weer enkele leden van de Cliëntenraad.