Ontslag medewerkers vanwege ongeoorloofde inzage in patiëntendossiers
Onlangs is besloten om twee medewerkers te ontslaan, omdat zij patiëntendossiers hebben bekeken terwijl er geen behandelrelatie was. Het gaat in totaal om ruim 1100 dossiers.
De incidenten kwamen aan het licht na controles op inzage in het elektronisch patiëntendossier. In één geval betrof het een zorgmedewerker die dossiers van onder andere straatgenoten had bekeken. In de andere casus ging het om een medewerker die niet op een zorgafdeling werkte, maar wel beperkte toegang had tot patiëntinformatie. Deze medewerker kon bijvoorbeeld NAW-gegevens zien en op welke afdeling de patiënt was opgenomen.
Tast vertrouwen aan
Een vergissing is menselijk, maar in deze situaties gaat het in totaal om meer dan duizend dossiers. Beide medewerkers gaven aan dat nieuwsgierigheid de aanleiding was. Zij wisten dat dit niet mocht. “Dit is ernstig en past niet bij goede patiëntenzorg,” zegt bestuursvoorzitter Nicole Stolk. “Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn bij ons. Wie in een patiëntendossier kijkt zonder behandelrelatie, tast dat vertrouwen aan. Dat is niet acceptabel en dat wisten de betrokkenen ook.”
Toezicht op inzage
We controleren al jaren wie wanneer toegang heeft tot patiëntdossiers. Deze controles zijn deels reactief (naar aanleiding van meldingen) en deels proactief, op basis van steekproeven en analyses van inzagegedrag. “De meeste opvallende inzages hebben een verklaarbare reden,” legt Nicole uit. “Bijvoorbeeld bij acute zorg of als voorbereiding op een opname. Maar in deze gevallen was dat niet het geval. Daarom zijn we direct in actie gekomen.” De controles worden nu verder aangescherpt.
'Beschermen patiëntgegevens'
De Wet Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst (WGBO) is helder: een medewerker mag een dossier alleen openen als er een behandelrelatie is met de patiënt én de inzage noodzakelijk is voor die behandeling. Er is daarom melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en alle betrokken patiënten hebben een brief ontvangen. “We hebben onze oprechte excuses aangeboden,” zegt Nicole. “We voelen ons verantwoordelijk voor het beschermen van patiëntgegevens. Dat vraagt om voortdurende alertheid van iedereen die met dossiers werkt. We moeten open blijven over wat er misgaat, zodat we ervan leren. Alleen zo kunnen we het vertrouwen van onze patiënten behouden.”