Patiënten herstellen thuis van botbreuk met behulp van nieuwe app
Eenvoudige botbreuken zijn breuken die bijna altijd goed herstellen, zoals een knikje in het polsbot of een kleine breuk in de elleboog. Patiënten met dit soort breuken of met verzwikkingen moesten vaak standaard na een week terugkomen voor controle op de polikliniek chirurgie of de gipskamer. In veel gevallen is dat dus niet meer nodig. Na onderzoek op de SEH, krijgen patiënten daar een brace of drukverband. Die zijn makkelijk thuis te verwijderen. De SEH-verpleegkundige of gipsverbandmeester legt uit hoe dat moet. Deze én alle andere benodigde informatie over hersteltraject zijn terug te vinden in de app Virtual Fracture Care. De app bevat uitgebreide instructies, afbeeldingen en oefenfilmpjes.
Vrij vragen
Collega’s van de SEH en de gipskamer zien veel voordelen in deze nieuwe manier van werken. Gipsverbandmeester Peter Mackaaij: “Het scheelt de patiënt een rit naar het ziekenhuis en vrij vragen van werk of school.” Braces en drukverbanden zijn veel comfortabeler dan gips. Het aanleggen ervan is ook nog eens een stuk minder tijdrovend. Peter: “Daarentegen is goede uitleg van het letsel en de behandeling nog belangrijker en kost dus meer tijd. We moeten er zeker van zijn dat patiënten de app Virtual Fracture Care downloaden. Omdat we de patiënt maar een keer zien, moet de voorlichting ook in een keer goed zijn.”
SEH-arts Annelieke Collée vult aan: “Patiënten krijgen veel meer eigen regie. Ze zijn voor een uitgebreide instructie niet afhankelijk van bijvoorbeeld de drukte op de SEH of welke behandelaar ze treffen. In de app vinden ze alle informatie, die ze op hun gemak kunnen lezen of bekijken waar en wanneer ze maar willen. Daarnaast verlicht het werken met Virtual Fracture Care de druk op de overvolle poli chirurgie en komt er meer ruimte voor andere patiënten.”
Breuklijn
Als het nodig is, is een controle op de polikliniek uiteraard nog steeds mogelijk. Daarnaast kunnen patiënten bij vragen of klachten bellen naar de speciaal voor dit project opgezette ‘breuklijn’.
De app Virtual Fracture Care is ontwikkeld in het OLVG. Werken met de app helpt ons om onze strategie voor de komende jaren te realiseren: de stijgende zorgvraag opvangen bij gelijkblijvende capaciteit en middelen.
2024
- April
10/04/2024 Albert Schweitzer ziekenhuis behoudt dit jaar bijna alle leerling-verpleegkundigen
07/04/2024 Afwijkende openingstijden tijdens de feestdagen in het voorjaar
02/04/2024 Patiënten herstellen thuis van botbreuk met behulp van nieuwe app
- Maart
25/03/2024 Albert Schweitzer ziekenhuis wil meer patiënten gaan ‘prehabiliteren’ voor operaties
- Februari
06/02/2024 Forse subsidie voor onderzoek naar beste behandeling van haarnestcyste
01/02/2024 Zoeken naar beste plek voor kwetsbare ouderen begint voortaan al op de SEH
- Januari
22/01/2024 Dankzij app bij beroerte meteen naar het juiste ziekenhuis
15/01/2024 Rivas Zorggroep en Albert Schweitzer ziekenhuis onderzoeken intensievere samenwerking
12/01/2024 Nicole Stolk nieuwe bestuursvoorzitter Albert Schweitzer ziekenhuis
08/01/2024 Voor- en natraject bij maagverkleining overgedragen aan Nederlandse Obesitas Kliniek
2023
- November
08/11/2023 Na een borstverkleining is overnachting in ziekenhuis meestal niet meer nodig
- Oktober
30/10/2023 Steeds meer thuismonitoring vanuit ziekenhuis: ‘Veilig gevoel dat wij meekijken’
26/10/2023 Pilot met palliatieve sedatie thuis door de wijkverpleegkundigen van Aafje
23/10/2023 Verbeterde aanpak van haarnestcyste is voorbeeld voor het hele land
- September
06/09/2023 Kans op een keizersnede fors lager door reeks eenvoudige maatregelen
01/09/2023 Patiënt met staar kan nu in één keer aan beide ogen worden geholpen
- Juli
20/07/2023 Wat is kanker eigenlijk? Afdeling Oncologie maakt uitlegvideo speciaal voor kinderen
17/07/2023 Steeds vaker zelf uw afspraak plannen in het online patiëntenportaal MijnASz
10/07/2023 Nieuwe afdeling met eerstelijnsbedden verlicht de druk op het ziekenhuis
- Juni
15/06/2023 Klachten door vergrote prostaat in vijf minuten verholpen zonder operatie dankzij Rezum
02/06/2023 Bestuursvoorzitter Peter van der Meer stapt over van Albert Schweitzer naar HagaZiekenhuis
- Mei
22/05/2023 De Helene Schweitzer kliniek voor planbare operaties is geopend!
- April
06/04/2023 VR-bril kan psychische klachten bij ex-IC-patiënten verminderen
- Maart
24/03/2023 Slim alarmeringssysteem vervangt 'bel' naast bed van patiënt
09/03/2023 Hersenfilmpje op verpleegafdeling waarschuwt mogelijk eerder voor delier
08/03/2023 App helpt ziekenhuispersoneel om te gaan met grensoverschrijdend gedrag
- Januari
04/01/2023 Geen jodium meer in riool met speciale plaszak
2022
- December
28/12/2022 Hoe Kim 50 kilo gewicht verloor in driekwart jaar
05/12/2022 Subsidie van ruim twee ton voor app die mensen helpt na een melanoom
- November
28/11/2022 Ziekenhuiszorg aan huis vanuit het Albert Schweitzer ziekenhuis neemt enorme vlucht
- Oktober
26/10/2022 Heel bijzonder: bevallen en trouwen op dezelfde dag
21/10/2022 Speciaal spreekuur voor vrouwen met klachten van borstimplantaten
14/10/2022 Personeel met milde klachten mag ongetest doorwerken met mondneusmasker
- Augustus
01/08/2022 Locatie Zwijndrecht wordt centrum voor planbare zorg, overnachten blijft er mogelijk
- Mei
31/05/2022 Eigen vermogen Albert Schweitzer ziekenhuis op peil dankzij de verkoop van gebouwen
16/05/2022 Proef met intensieve begeleiding bij een maagverkleining