Veelgestelde vragen over het Zorgverlenersportaal

Regelmatig krijgen wij vragen van verwijzers over het gebruik van het Zorgverlenersportaal. Antwoorden op veelgestelde vragen delen wij graag met u. 
 
Wie kunnen een account krijgen voor het Zorgverlenersportaal?
Artsen met een langdurige behandelrelatie zoals de huisarts, specialist ouderengeneeskunde, maar ook een hidha (huisarts in dienst bij een huisarts) of vaste waarnemer op een praktijk kunnen een account aanvragen. De arts dient een persoonlijke AGB-code en een UZI-pas op naam te hebben. Klik hier voor de aanvraagprocedure. Praktijkassistenten kunnen helaas geen eigen account krijgen. Patiënten moeten aan het ziekenhuis toestemming geven om hun gegevens te laten inzien door de arts. 
 
Waarom moet ik zoveel velden invullen om een patiënt te selecteren? Het opvragen van het BSN-nummer is omslachtig. Kan dat anders?
Het meest praktische selectiecriterium is de combinatie naam (eigennaam óf partnernaam), geboortedatum en geslacht. U kunt er ook voor kiezen om het BSN óf het patiëntnummer van het ziekenhuis in te toetsen. Maar het is zeker niet nodig om álle criteria in te vullen. Met de knop ‘recente’ kunt u de patiënten selecteren waarvan u onlangs de gegevens heeft geraadpleegd.
 
Hoe kan ik zien welke huisarts in het ziekenhuissysteem staat geregistreerd?
In het Zorgverlenersportaal staat bij de patiëntinformatie welke huisarts in het ziekenhuissysteem staat geregistreerd als de huisarts van deze patiënt. Klopt de informatie niet? Vraag dan aan de patiënt om de gegevens te laten aanpassen. Dat kan met dit formulier. De patiënt kan het ook zélf aanpassen in MijnASz (patiëntenportaal) of langsgaan bij afdeling Patiëntenregistratie.
  
Kan ik van huis uit of tijdens een huisbezoek het Zorgverlenersportaal inzien?
In principe kan dat. Het Zorgverlenersportaal is een webapplicatie. U dient wel een UZI-paslezer aan uw mobiele apparaat te kunnen aansluiten en de juiste browser en ondersteuningsprogramma’s te installeren.