De rekening

Naar wie gaat de rekening?
Na de behandeling stuurt het ziekenhuis de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar of u krijgt de rekening thuis gestuurd. Alleen onverzekerde zorg wordt thuis gestuurd. Als u niet verzekerd bent, in het buitenland verzekerd bent of zelfverwijzer (niet spoed) bent, krijgt u de rekening thuisgestuurd. Voor informatie over vergoedingen en zorgverzekeringen kunt u het best terecht bij uw zorgverzekeraar. Algemene informatie over zorgverzekeringen is ook te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Waarom komt de rekening laat?
De rekening kan pas worden gemaakt wanneer het subtraject van uw behandeling is beëindigd. Hiervoor is het ziekenhuis gehouden aan de landelijke afsluitregels (zie algemene afsluitregels)

Ondanks dat in november raamcontracten tussen het ziekenhuis en zorgverzekeraars gesloten zijn, worden er gedurende het jaar nog detailafspraken per product gemaakt.
98% van de zorgnota’s worden binnen de gestelde norm van 45 dagen na afsluiten gefactureerd.

Wat staat er op de rekening?
Uw zorgnota kunt u via de website van uw zorgverzekeraar inzien op uw persoonlijke pagina. Op de zorgnota vindt u informatie over:

  • de specialist die u behandeld heeft
  • de diagnose,
  • de naam van het ziekenhuis
  • de kosten en de handelingen die zijn uitgevoerd.

Privacyverklaring
Als u het vervelend vindt dat uw verzekeraar inzicht heeft in de behandeling die u heeft ondergaan dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dit wordt een privacyverklaring genoemd.
Wanneer u gebruik wenst te maken van de privacyverklaring kunt u een afspraak maken met de Zorgfacturatie (078) 6541503 om de benodigde documenten te ondertekenen.