Patiënten met een chronische darmziekte krijgen digitale ondersteuning

29 mei 2018
Patiënten met chronische ontstekingen aan de darm krijgen voortaan van het Albert Schweitzer ziekenhuis begeleiding via internet. Mensen met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa (verzamelnaam: IBD) hoeven hierdoor minder vaak te worden opgenomen en minder vaak naar de polikliniek te komen, is gebleken uit Nederlands onderzoek. Ze mogen zelf kiezen of ze meedoen met het programma ‘MijnIBDcoach’.

“We hopen en rekenen erop dat in het eerste jaar tussen de 50 en 100 van onze 1600 patiënten met IBD gaan meedoen, maar uiteindelijk een grote meerderheid”, vertelt verpleegkundig specialist en projectleider Thea Korpershoek. “Vanaf nu gaan we alle patiënten die voor controle komen, wijzen op de mogelijkheid. De app of internetpagina van MijnIBDcoach helpt patiënten om zelf hun ziekte te monitoren en geeft hun daardoor een stuk eigen regie.” 



Waarschuwing
Mensen met chronische aandoeningen komen regelmatig op controle. Bij IBD is dat, afhankelijk van de gebruikte medicatie, één tot twee keer per jaar in het ziekenhuis en twee keer per jaar telefonisch. Korpershoek: “Soms komen ze als er weinig te melden is. Maar soms krijgen ze tussen twee controles in zoveel klachten, dat als we hen uiteindelijk zien een ziekenhuisopname al onvermijdelijk is. MijnIBDcoach gaat ervoor zorgen dat de patiënt tussentijds veel beter zelf in de gaten krijgt hoe het gaat. Het systeem waarschuwt wanneer er ingegrepen moet worden.” Dit zal het aantal opnames naar verwachting terugbrengen met de helft en het polikliniekbezoek met een derde deel.

Tips en adviezen
MijnIBDcoach vraagt de patiënt regelmatig naar ervaren klachten, beperkingen en problemen. Korpershoek: “Gaat het een tijdje minder goed, dan vertelt het systeem de patiënt hoe hiermee om te gaan. Ook wij krijgen een melding dat er iets gaande is. Daarnaast geeft MijnIBDcoach persoonlijke adviezen en tips waardoor de patiënt meer kennis en inzicht krijgt in de ziekte. Daarnaast zijn er kennismodules die de patiënt kan volgen, zoals bijvoorbeeld IBD en zwangerschap, IBD en reizen en IBD en medicatie. In het zorgplangedeelte is er mogelijkheid om als zorgverlener en patiënt afspraken vast te leggen omtrent behandeldoelen en medicatie. De betrokkenheid en medicatietrouw van de patiënt nemen hierdoor toe. Patiënten en behandelaren kunnen elkaar ook onderling berichten sturen in MijnIBDcoach.” 


Projectleider Thea Korpershoek: "Patiënten elders in het land die al met MijnIBDcoach omgaan, zijn zeer tevreden."
 
Zeer tevreden
Het coachprogramma wordt geleverd door Sananet, een specialist in digitale gezondheidstoepassingen die voor uiteenlopende ziektebeelden apps en webapplicaties levert. Sananet zorgt alleen voor de digitale omgeving en kan geen patiënt- of medische gegevens zien. Met toestemming van behandelaren en patiënten kunnen gegevens eventueel wel worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek om de behandeling bij IBD te verbeteren. Korpershoek: “Patiënten elders in het land die al met MijnIBDcoach omgaan, zijn zeer tevreden. Maar liefst 93 procent zou het aan anderen aanraden.”
 
Zorg van Waarde
De introductie van MijnIBDcoach is één van de vijftig zorgvernieuwingsinitiatieven binnen het Albert Schweitzer ziekenhuis die worden aangeduid met de term ‘Zorg van Waarde’. Het ziekenhuis verstaat daaronder: de kwaliteit van zorg voor de patiënt verder verbeteren, tegen lagere kosten. Dit wordt bereikt door de juiste zorg te bieden op de juiste plek (in het ziekenhuis, bij een andere zorgorganisatie of thuis bij de patiënt).