Ziekenhuis en zorgpersoneel vinden elkaar digitaal via app

5 december 2018

Een bemiddelingsapp à la Tinder of Uber, maar dan voor zorgprofessionals: daarmee houdt het Albert Schweitzer ziekenhuis in december 2018 een proef.

Het nieuwe zoek- en vindplatform met de naam MedicPlanner wordt getest op de Spoedeisende Hulp (SEH) en de Intensive Care (IC). Deze afdelingen kampen bij uitstek (net als in alle Nederlandse ziekenhuizen) met tekorten aan gespecialiseerde verpleegkundigen en artsen. Als de proef slaagt, kan www.medicplanner.com direct worden uitgebreid naar andere afdelingen, andere functies en andere ziekenhuizen.

Puzzel

Personeel inroosteren op zorgafdelingen is sowieso al complex. Maar als medewerkers in bepaalde functies erg schaars zijn, geeft het nog meer hoofdbrekens en veel extra werk. “Het rooster van de IC is een puzzel waarin altijd wel gaten zitten”, vertelt afdelingshoofd Otto van Haren. “Die proberen we eerst op te vullen door eigen medewerkers te vragen om extra diensten te werken. Waar dat niet lukt, moet ik ongeveer twee weken van tevoren ZZP’ers en uitzendkrachten gaan zoeken. Dat verloopt via diverse bureaus. Het is omslachtig en de uitkomst is onzeker. Van externe invallers hebben we niet altijd direct een betrouwbaar beeld van hun achtergrond en competenties. Kortom, er gaan wekelijks vele uren zitten in het zoek- en regelwerk.”


Roosteraars, verpleegkundigen en afdelingshoofden tonen de app bij het van start gaan van de pilot. Links intensivist Michael Frank, rechts SEH-hoofd Ton Bok en uiterst rechts IC-hoofd Otto van Haren. FOTO FREDERIKE SLIEKER

Volautomatisch

De app beoogt dat proces sterk te vereenvoudigen. Intensivist (medisch specialist IC-zorg) Michael Frank, die het idee van MedicPlanner uitwerkte, vertelt: “We hebben in de Rotterdamse regio ook al een app waarin IC-afdelingen onderling aangeven wie nog bedden beschikbaar heeft en welk type bedden. Dat bespaart veel tijd en telefoontjes, wanneer een IC een patiënt op een andere IC wil onderbrengen. Met personeel gaan we dit nu ook zo doen. Freelancende verpleegkundigen en artsen kunnen straks een profiel aanmaken in de goed beveiligde app. Daarbij geven ze ook hun achtergrond, inclusief BIG-registratienummer en Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). De controle daarop hoeven wij niet meer te doen. Daarnaast geven ze hun beschikbaarheid op. De app stuurt volautomatisch een oproep aan degenen met het gewenste profiel om een bepaalde dienst in te vullen. Het is voor alle betrokkenen zeer praktisch.”

Match

Afdelingshoofd Ton Bok van de SEH: “Als het goed is kunnen de roosteraars straks meteen zien waar een ‘match’ zit tussen een openstaande dienst en een kandidaat met de benodigde vaardigheden. We kunnen direct contact leggen met de persoon in kwestie, zonder tussenkomst van derden. Dit scheelt veel tijd.” De app is echter niet alleen geschikt voor het invullen van openstaande diensten, hij kan ook zelf het totale rooster opstellen – mits de eigen medewerkers van de afdeling ook een profiel hebben (met de unieke kenmerken van hun dienstverband, zoals het wel of niet draaien van nachtdiensten, de vakanties enzovoort). Michael Frank: “En dat is tevens de manier waarop wij het systeem gaan testen. Aan onze eigen SEH- en IC-verpleegkundigen is gevraagd om een profiel aan te maken. Zo kunnen we de werking van de app eerst intern bekijken en uitproberen, voordat externen een account kunnen aanmaken.” Dat laatste wordt naar verwachting mogelijk vanaf maart 2019.


De Intensive Care en de Spoedeisende Hulp kampen bij uitstek met tekorten aan gespecialiseerde verpleegkundigen en artsen. FOTO FRANK MULLER/ZORGINBEELD

'Vulling'
Michael Frank: “Wij willen met MedicPlanner beweging en verandering brengen in een situatie die nu verre van optimaal is. Roosteren en het dichten van gaten kost onevenredig veel tijd. Tijd is schaars in de zorg. We vereenvoudigen het proces, zoals bijvoorbeeld Uber dat ook heeft gedaan met het direct koppelen van passagiers aan taxi’s. MedicPlanner valt of staat straks met een kwalitatief goede ‘vulling’ door zorgprofessionals binnen de app, dus we gaan er veel aandacht aan geven. Het past goed bij onze wens om een innovatief ‘verbeterziekenhuis’ te zijn.”